De workshops

1. Braingym - Karine De Becker, Begeleidster Bij Groeipad bij OTL Jeugd & Volwassenen

Je krijgt bewegingsoefeningen die de samenwerking tussen de beide hersenhelften stimuleren. De oefeningen zijn gericht op de coördinatie van het lichaam en het hele leer- en concentratievermogen. Een eenvoudige variant voor ontspanning die overal kan worden toegepast.
We leren je technieken die je overal kan gebruiken, zowel in groep als individueel.

2. De kracht van inclusie, een getuigenis. Prof. Jo Lebeer, Annemie Schueremans, oprichtster OTL Jeugd & Volwassenen en Catherine Verbeke.

 Na zijn doctoraat in 1994 over plasticiteit en ontwikkeling bij kinderen met hersenletsel werkt Prof. Lebeer met kinderen en volwassenen met ontwikkelingsstoornissen en hersenletsel, aan leer- en inclusiebevordering.

Waar loop jij tegenaan? De dynamiek voorbij de juf/ondersteuner : handvaten? Hoe differentiëren? Leerbevordering vanuit een totale samenhang hoe doe je dat?

3. Trajectbegeleiding - Francine Wastiels, jobcoach bij Zonnelied vzw

Het Werkburo BHV is de dienst Begeleid Werken van vzw Zonnelied. Het ondersteunt personen met een (arbeids)beperking naar een onbezoldigde 'droomjob' in een gewone werkomgeving, liefst dicht bij hun woonplaats.

Tijdens deze workshop geven we informatie over hoe we te werk gaan, en wat de mogelijkheden zijn. Er is er ook ruimte voor jouw specifieke vragen.

4. Bewindvoering - Min Berghmans, juriste bij SAM, steunpunt Mens en Samenleving

Sinds 2014 is er nog maar één beschermingsstatuut voor mensen die niet (meer) in staat zijn om zelf (bepaalde) belangrijke beslissingen te nemen. Min Berghmans, juriste bij SAM, steunpunt Mens en Samenleving kan vertellen wat er veranderd is in de wet, wat ‘bescherming op maat’ inhoudt, welke stappen je het best zet – en wanneer - ter bescherming van iemand uit je omgeving. 

Professionele, vrijwillige en familiale bewindvoerders: wat is het verschil? Hebben ze dezelfde taken? Wat is een vertrouwenspersoon bij bewindvoering?
Heb je nog andere vragen? Stel ze zelf tijdens de workshop.

Min Berghmans voerde in 2018-19 een onderzoek naar de ondersteuningsnoden bij bewindvoering. 

5. Initiatie creatieve therapieBart Meyfroidt en Katleen De Mayer, creatief therapeuten bij Zonnelied vzw

Creatieve therapie een van de mogelijke dagactiviteiten bij Zonnelied. In het beeldend atelier wordt gewerkt met heel diverse creatieve materialen en werkwijzen. Er wordt egoversterkend gewerkt.  En het  exploreren van eigen mogelijkheden en interesses staat centraal. Cliënten worden begeleid in een individueel proces en kunnen zo een eigen creatief parcours lopen.

Tijdens deze werkshop geven we een initiatie, werken we op een laagdrempelige manier aan een individuele opdracht met verschillende materialen, waarbij het proces en een positieve ervaring  opdoen centraal staan. 

6. NAH en hulpverlening: hoe gaan we met elkaar om? - Resonans vzw - team NA(H)BIJ

“Wat zijn je ervaringen met (eerstelijns) hulpverleners die bij jou over de vloer komen?”
“Welke tips wil je hen meegeven over hoe ze met jou moeten omgaan?”
“Wat doen ze beter niet?”

Deze vragen stelden we tijdens de vorige Week van NAH (2018) aan mensen met NAH en hun partners, familieleden en mantelzorgers.

Het leverde ons een schat aan meningen, suggesties en handige tips op. Tijdens deze workshop willen we deze schat aan hulpverleners overhandigen, en een gesprek tussen beide partijen tot stand brengen. Omdat we zoveel mogelijk hulpverleners hopen te bereiken, stellen we de workshop bij voorrang voor hen open.

7. "Loslaten" - Lezing door ethicus Simon Godecharle

Wat als je leven halsoverkop verandert? Wat als je van vandaag op morgen niet meer de persoon bent die je gisteren was? Wat als je als partner, kind, ouder (opnieuw) zorg moet dragen voor iemand die zelfstandig was en actief zijn leven (met je) uitbouwde?

Samen en alleen worstel je met heel moeilijke gevoelens: onmacht, angst, boosheid, verdriet,… maar ook met veel vragen: welk herstel is mogelijk, wat te verwachten?

Het is een schijnbaar eindeloze (zoek)tocht die kronkelt tussen extremen: enerzijds angst, waarbij je gaat overnemen uit bezorgdheid; anderzijds vertrouwen, waarbij je kansen geeft door los te laten en te hopen… Een herkenbare lezing voor velen.

8. De kracht van beelden: aan de slag met Duplo-popjes als begeleidingsmethodiek - Anne Bongaerts van Begeleid Wonen Leuven vzw

Je wordt ondergedompeld in de beeldtaal van de Duplo-methodiek. Met Duplo-popjes en ander materiaal visualiseer je de verschillende relaties van partner, kinderen, professioneel en sociaal netwerk,… en hun onderlinge verhoudingen.

9. Praktische uitvoering van het Breinbreker-programma in de thuissituatie - Maryke Moens van Dagcentrum Eindelijk vzw

Breinbreker is een behandelingsmethodiek die specifiek uitgewerkt is voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Breinbreker traint voornamelijk de executieve functies, zoals organisatorische en planmatige vaardigheden.

De focus ligt op het zelfstandig handelen van de cliënt, waarbij de zorgverlener of mantelzorger ‘enkel’ waarnemend toezicht houdt. Dat is niet altijd eenvoudig. In kleine stapjes leert de persoon met een NAH op een zelfstandige manier opnieuw zelfstandig activiteiten uit te voeren volgens zijn capaciteiten.

Tijdens deze workshop krijg je een korte toelichting over het concept van Breinbreker. Maar je krijgt vooral ook voorbeelden, en kleine oefeningen om ook in de thuissituatie te oefenen om zelfstandiger activiteiten uit te voeren.